Olomouc 2012

Dne 13.10.2012 jsem navšívil jedno z nejstarobylejších měst naší české historie, Olomouc. V tomto článku, ale především na těchto stránkách se nechci zabývat historií města, nýbrž jeho městskou dopravou a to především autobusovou částí. Olomouckou mhd zde zajišťuje místní podnik, vlastněný městem DPMO (DOPRAVNÍ PODNIK MĚSTA OLOMOUCE). www.dpmo.cz DPMO zajišťuje autobusovou dopravu na 20 linkách denních a 3 nočních linkách. Vozový park je celkem rozmanitý, bohužel ve víkendovém provozu celkem monotóní (samý Solaris). DPMO provozuje již posledníá dva vozy Karos B7xx (jeden kloubový a jeden krátký), několik Karos B9xx, tak i B9xxE (jak krátké i kloubové). Ovšem hlavní olomouckou dominantou jsou Solarisy Urbino 12 a 18 II, III i IV generace. Bohužel o víkendu jsou na linky vypravovány již jen nízkopodlažní vozidla Solaris a to pouze 12 metrové, při vysokém poruchovém stavu mohou být, na negarantované spoje vypraveny i Karosy. Dále má DPMO ve vlastnictví i SOR C7,5 a Fiat MAVE.

Fotogalerie: Olomouc 2012

Tato fotogalerie je prázdná.

Ohýnky 2012

Ve dnech 14. a 15. září byla zavedena mimořádná linka na akci Plzeňské ohýnky 2012. Linka jezdila v pátek 14. září od 17:00 a 15. září od 16:00. Na lince byly provozovány dva autobusy typu Solaris urbino 18 III. Ev.Č.: 515 a 545. Linka byla vedena od záchytného parkoviště u Západočeské univerzity přes zastávku Bory, kde byla zastávka umístěna v zastávce ČSAD v ulici Kaplířova do stanice U přehrady, kde byla zároveň točna. Solaris 515 se točil pouze mezi zastávkami U přehrady - Bory a autobus 545 mezi zastávkami U přehrady - Západočeská univerzita. Ve večerních hodinách byly spoje vedeny po 10 minutách a i přesto byly všechny večerní autobusy s odjezdem od Borské přehrady přeplněny.

Fotogalerie: Ohýnky

Tato fotogalerie je prázdná.

New York city

První, co především stojí za zmínku u NewYorské mhd stojí za to, že v podstatě celou síť NewYorské mhd má nastarosti společnost Metropolitan Transportation Authority (MTA). Tato společnost zahrnuje - příměstské vlaky, metro, taxi službu, trajekty, autobusy, ale i třeba lanovku. V tomto článku bych se rád soustředil na autobusovou dopravu (městskou část) a budu se snažit srovnat rozdíly mezi cestováním u nás a ve velkoměstě, které u nás nemá obdoby.

Vedení linek:

Síť a hustota autobusových linek je mnohem hustší než například v Praze. Linky jsou vedeny v každé čtvrti, která sama o sobě má klidně i jeden milión obyvatel. Samotná linka je vždy označena písmenem a to podle čtvrti, kterou projíždí (linky, které projíždějí více čtvrtěmi jsou nejspíše nazvány podle větší části, kde projíždí) za toto písmeno se přidává ještě číslo pro naprosto jasnou identifikaci linky. př: B82, tato linka je vedena v Brooklynu a její číslo je 82. Existuje tedy i linka M82, která je linkou na Manhatonu atd. další specifikací je rozdělení linek na tzv. zastávkové a linky select +. Zastávkové linky zastavují na všech zastávkách a linky select + zastavují pouze na označených zastávkách jejich symbolem (něco jako rychlíkové spoje). Tyto linky většinou vedou naprosto souběžně.

Tarif:

Tarifem je pouze platná metro card je to klidně i jednorázová papírová karta s magnetickým potiskem, která se dá zakoupit ve většině stanic metra nebo obchodech (něco jako naše trafiky). Nebo je možno v autobuse přesnou hotovostí u řidiče zakoupit jízdenku v automatu, která platí pouze pro jízdu v jednom voze. Pro jízdu v autobuse select + je potřeba dokoupit speciální potvrzení na zastávkách select +.

Vozový park aj.:

Vozový park je velice rozmanitý, což je vidět i na fotografiích. Vozidla select + service jsou natřeny modrým nátěrem s nápisy select +. Většina autobusů, což je v našich klimatických podmínkách velice nezvyklé, je již na hybridní pohon nebo plyn. Co dále může našince velice překvapit je, že hlášení přímo ve voze obstarává řidič pomocí mikrofonu, pouze v úplně nových vozech je hlášení nahráno přes počítač. Autobusy v klasické 12 metrové úpravě jsou vybaveny standartně dvěma páry dveří, z nichž dveře u řidiče přímo otvírá i zavírá řidič, ale dveře prostřední pouze odblokuje a cestující si je tlakem ruky otvírá sám, takže starší lidé mají většinou problém, a pokud si člověk nedá pozor a nepodrží si dveře než projde, tak dveře se okamžitě zavírají zpět, takže občas tam pasažér nechá nohu. Řidič pak jen dveře zablokuje a jede se dále.

Fotogalerie: New York

Tato fotogalerie je prázdná.

Prázdniny 2012

Rád bych se v tomto článku vrátil k uplynulým dvoum měsícům prázdnin. Jak jste si jistě všimli tyto stránky nebyly dlouho aktualizovány, bylo to z důvodu mé delší nepřítomnosti v republice a později samotné Plzni. Shrnu zde proto jisté novinky, které se během prázdnin odehrály. Nejprve bych rád připoměl častou výlukovou činnost autobusů, kvůli rekonstrukci tramvajových kolejí směrem na Slovany a Světovar, kde byly vypraveny i Solarisy urbino, které na tyto výluky (l.1 a 2) nebyly ve školním roce běžně nasazovány. (nedostatečný počet velkokapacitních autobusů) Pozornější z Vás si jistě mohli všimnout, že dále jsme se mohli setkat s autobusy SOR B9,5 na různých linkách, kam běžně nepatří, jako linky 24, 28 ,29, 35. Během prázdnin také několikrát proběhla výluková činnost, kvůli stavbě mostu na Vejprnické ulici, která se bude znovu o víkendu opakovat. Odklony linek 27, 33 a 40 (+noční linky) kvůli přestavbě ulice Karlovarská. Začátkem srpna do Plzně začali postupně dorážet nové Solarisy urbino 18III. (541, 542, 543, 544, 545, 546, 547, 548), dále již během prázdnin vyplavalo na povrch, že PMDP se bude rozsáhle loučit se zastaralými Karosamy B731 a B732 (400, 402, 403, 405, 407, 408, 412, 413, 414, 415, 416, 417, 418 a 420) tyto vozy by měly skončit do konce roku 2012. Další provozní zajímavosti byly v podobě Solarisů na linkách 24, 29 nebo 33. Od září 2012 se na lince 30 a  41 již nesetkáváme s jinými autobusy než s vysoko kapacitními Solarisy urbino 15 a 18. Na linkách 24 a N2 je možno si všimnout změny v trasování, které bylo pozměněno o přeložení konenčé zastávky od točny tramvaje číslo 2 (Skvrňany, sídliště) blíže k žst. Plzeň - Zadní Skvrňany. Linka 36 dostala novou zastávku, která je zatím sice pouze na znamení, ale jistě je to + pro cestující v této oblasti (Morseova). Linka 41 již nově zastavuje také na zastávce Lékařská fakulta, Karlovarská, kde již zastavují linky 4 a 25. Denní pořadí linek 52/1, 53/1 a 54/1 se stalo již na dobro nízkopodlažním a s tím souvisí také zrušení vysokopodlažního schémata. Kvůli uzavírce ulice K Plzenci je zrušena zastávka Pampelišková a linka 32 opět přesunuta do ulice K Radyni. Další změnou na lince 32 a 51 je pestavba ulice ve Starém Plzenci a s tím související přesuny zastávek.

Tramvajová výluka dne: 1.5.2012

Dne 1.5.2012 byla dopravcem vyhlášena výluka pro tramvajové linky číslo 1 a 4. Tato výluka byla vyhlášena za účelem oprav na mostě generála Pattona, kde již probíhají opravy několik posledních dní, největším důvodem, proč byl most pro tramvaje neprůjezdný bylo změnění směru položení tzv.: Califorňanů z východní koleje na západní. Výměna a práce na kolejišti započaly kolem třetí hodiny odpoledne, kdy tramvaje linky 1 jezdily v následujícím úseku: Slovany, Náměstí Milady Horákové - Hlavní nádraží ČD, Sirková - V Sadech Pětatřicátníků a zpět. Ve zbylém úseku byly tramvaje nahrazeny kompletně autobusy náhradní dopravy linky 1A konkrétně v úseku: Solní, pošta (V Sadech Pětatřicátníků) - Lékařská fakulta, Lochotín - Bolevec. Linka 1A obsluhovala konkrétně zastávky:

směr Bolevec: Solní, pošta; Rondel; Lékařská fakulta, Lochotín; Lidická; Vaníčkova; Bolevecká náves; Okounová BUS a Bolevec

směr V Sadech Pětatřicátníků: Bolevec; Okounová BUS; Bolevecká náves; Vaníčkova; Lidická; Lékařská fakulta, Lochotín; Rondel; V Sadech Pětatřicátníků

V zastávce V Sadech Pětatřicátníků byl plánovaný přestup mezi tramvajemi a autobusy linky 1A. Na náhradní autobusovou linku 1A bylo vypraveno celkem 5 vozů, konkrétně: Irisbus - city bus 487, Irisbus - citelis 495, 496, 520 a SOR nb12 539.


 
 
Tramvaje linky číslo 4 jezdily v následujícím úseku:
Bory - Chodské náměstí - V Sadech Pětatřicátníků a zpět. Ve zbylém úseku byly tramvaje nahrazeny autobusy náhradní autobusové dopravy linky 4A konkrétně v úseku: Solní, pošta (V Sadech Pětatřicátníků) - Lékařská fakulta, Karlovarská - Košutka. Linka 4A obsluhovala konkrétně zastávky:

směr Košutka: Solní, pošta; Rondel; Lékařská fakulta, Karlovarská; U Družby; Karlovarská; Severka BUS; Plzeňka; Košutka

směr V Sadech Pětatřicátníků: Košutka; Plzeňka; Severka BUS; Karlovarská; U Družby; Lékařská fakulta, Karlovarská; Rondel; V Sadech Pětatřicátníků.

Na náhradní autobusovou dopravu linky 4A bylo vypraveno celkem 5 velkokapacitních vozů Solaris Urbino 18: 513, 514, 515, 522 a 524.

Fotogalerie: Výluka tramvajového provozu 1.5.2012

Rekonstrukce tramvajové trati u velkého divadla

Ve dnech 14 a 15 dubna 2012 byla uzavřena křižovatka U velkého divadla. Provoz byl sveden do jednoho pruhu v každém směru. Přejezd přes tramvajovou trať nebyl možný. Proto autobusy linek 28 a 41 ve směru na Bukovec a Vinice jezdily po objízdné trase přes Husovo náměstí, Tylovou ulicí, kde autobusy linek 28 a 41 mimořádně obsluhovaly zastávku Tylova jako náhradu za dočasně zrušenou zastávku (zrušenou pouze v tomto termínu) Divadlo Josefa Kajetána Tyla. Po té autobusy na křižovatce U práce odbočily zpět na Klatovskou třídu a pokračovali běžným způsobem do zastávky Sady Pětatřicátníků.

Fotogalerie: Rekonstrukce křižovatky u Divadla

Rekonstrukce křižovatky U velkého rybníka x Na Roudné

Od 19. března 2012 je velmi frekventovaná spojnice městských částí Bolevec x Bílá Hora x Roudná postupně za běžného provozu přeměňována na kruhový objezd. Konkrétně se jedná o křižovatku ulic U velkého rybníka x Na roudné. O přeměně této kižovatky, která byla často velice přetížena, a dokonce velmi často v ranních hodinách řízena policisty, se mluvilo již hodně dlouho a proto si brzo budou moci řidiči projíždějící tímto místem oddychnout od nekonečných kolon, které se velmi často táhl y až k městské čističce odpadních vod.Během rekonstrukce je tato křižovatka řízena třemi přenosnými semafory, které jsou umístěny při každém ústí do této křižovatky. Autobusů se tato rekonstrukce konkrétně týká na linkách 20 a 30. Zastávka Bílá Hora, železniční stanice je pro linku 20 směr mrakodrap přesunuta před křižovatku směrem z Bílé Hory, pro linku 30 byla přesunuta před vjezd do křižovatky směrem jízdy z bolevce a pro linky 20 a 30 směrem na Bílou Horu a do Bolevce je zastávka na stejném místě, ale pouze byla upravena její poloha.

Fotogalerie: Rekonstrukce křižovatky na Bílé Hoře

Výluka v úseku Malesická - Skvrňany, sídliště ve dnech 31.3.2012 a 1.4.2012

Ve dnech 31.3.2012 a 1.4.2012 byla vyhlášena dopravcem PMDP výluka na tramvajové lince 2 v úseku Malesická - Skvrňany, sídliště. Vzájemný přestup mezi linkami 2 a náhradní autobusovou dopravou linky 2A v zastávce malesická. Tramvaje linky 2 se otáčejí v točce Malesická. Cestující projdou podchodem na západní stranu bývalého viaduktu (viadukt byl zdemolován a bude vystavěn nový), kde staví autobusy linky 2A. Autobusy obsluhují všechny zastávky stejně jako při jízdě tramvají při běžném provozu tj. Slovanské údolí - Internáty - Ul. Karla Steinera - Macháčkova - Ul. Terezie Brzkové - Skvrňany, sídliště. Autobusy se obracejí stejným způsobem jako při jízdě linky 24 a to Lábkovou ulicí. V sobotu i v neděli byly vypraveny na linku tyto vozy: 491, 496, 532, 534 a 538.

Fotogalerie: Výluka Malesická - Skvrňany, sídliště

Havárie vody u hlavního nádraží dne 23.3.2012

Dne 23.3.2012 u hlavního nádraží ČD, se stala havárie vody, voda okamžitě zaplavila prostor mezi viadukty nádraží, přilehlé prostranství před nádražím a podchod spojující tramvajovou zastávku Hlavní nádraží ČD, Sirková a zastávku trolejbusů a autobusů Hlavní nádraží ČD, Americká. Oficiální zpráva z dispečinku PMDP zněla takto: Z důvodu havárie vody pod viadukty u Hlavního vlakového nádraží od 6,45 hod. uzavřen podjezd pro veškerý provoz. Náhradní doprava za tramvaje linky 1 a 2 jezdí od Zvonu na Slovany a Světovar. Přestup cestujících je u Zvonu. Trolejbusy linky 12 jezdí po trase Božkov - Mikulášské náměstí a zpět. Od Nové Hospody jezdí trolejbusy na Anglické nábřeží, Hlavní nádraží ČD, Americká a zpět na Novou Hospodu. Linka č.35 ukončena v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká. Nástupní zastávka pro směr Malesice a Křimice v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká ve směru k Mrakodrapu.
Za komplikace se omlouváme. Takže po shrnutí tramvaje linky číslo 1 jezdí v úseku Bolevec - Zvon a tramvaje linky číslo 2 jezdí v úseku Skvrňany, sídliště - Zvon. V zastávce Zvon je zajištěn přestup na autobusy náhradní dopravy. Autobusy náhradní dopravy za linku 1 zastavují v zastávkách : Zvon - Anglické nábřeží, Pražská - U prazdroje - Mikulášské náměstí - Jedlová - Liliová - Olšová - Vřesová - Slovany, Náměstí Milady Horákové. Autobusy po otočení v točce Zvon přejedou přes most u Jána, po té zamíří do zastávky U prazdroje, obslouží zastávku a odbočí do Lobezské ulice, pak se již napojí zpět do ulice Mikulášská. Ostatní zastávky na slovanské třídě jsou obsluhovány v běžném rozsahu jako při jízdě tramvaje. Dnes byly na linku 1 nasazeny pouze autobusy typu citelis a to konkrétně vozy: 490, 493, 516 a 519 (je možné že se výprava během dne změnila, ale tyto informace pochází zhruba kolem 14:00, takže si nemyslí, že by tyto informace nebyly správné). Náhradní autobusy za linku 2 se otáčí v točce Zvon, obslouží zastávky Anglické nábřeží, Pražská a U prazdroje, po té zatočí do ulice Lobezská a pak se již napojí do ulice Mikulášská, další zastávky jsou obsluhovány jako při běžné jízdě tramvaje tj.: Mikulášské náměstí - Sladkovského, U Duhy - Habrmannova - Náměstí generála Píky - Krejčíkova - Brojova - Světovar. Dnes byly na linku vypraveny pouze nízkopodlažní vozy typu citelis a jedna SOR nb12, konkrétně vozy 495, 496, 500, 520 a 538.Tento stav nejspíše potrvá do pondělního rána, kdy by podle stavební firmy provádějící opravy měla být oprava dokončena a provoz pro tramvaje obnoven.

 

 

Výluka se netýká pouze pouze tramvajových linek ( linek číslo 1 a 2), ale i trolejbusové linky, která je rozdělena na dvě části a to na část (Nová Hospoda - Hlavní nádraží ČD, Americká a druhá část Mikulášské náměstí - Letkov). Reportáž je, ale o autobusech takže výluka se týká také samozřejmě linky 35, která neobsluhuje zastávku Hlavní nádraží ČD, U ježíška. Linka je tedy ukončena v zastávce Hlavní nádraží ČD, Americká. Autobusy se otáčejí jízdou Šumavskou ulicí, U prazdroje a Sirková. Dnes zejména v odpoledních hodinách docházelo na této ( i trolejbusových linkách) k vysokému zpoždění.

Fotogalerie: Havárie vody u nádraží

Náhradní autobusová doprava na lince 11

Dne 17.3.2012 a 18.3.2012 byly na trolejbusovou linku číslo 11 vypraveny autobusy. Výluka trolejbusového provozu byla zavedena z důvodu napěťové výluky poblíž hlavního nádraží ČD. Autobusy jezdily dle běžného víkendového jízdního řádu, který byl plněn v plném rozsahu. A to konkrétně čtyřmi "túrami" a jedním "šejdrovým" jízdním řádem. Na linku byly vypraveny v sobotu i neděli tyto vozy: 440, 441, 454, 460 a 491. 11/1 - 454; 11/2 - 491; 11/3 - 460; 11/4 - 440 a 11/5 - 441. Tato výluka byla nejspíše zavedena kvůli nedostatku trolejbusů s dieselagregátem.

Fotogalerie: Výluka na lince 11

Uzavírka Dlážděné ulice v Radobyčicích

Od 5.3.2012 došlo v Radobyčicích, konkrétně v Dlážděné ulici k odkrytí jízdní dráhy a následné stavbě kanalizace. Tato uzavírka nejsíše potrvá nejméně do konce května 2012. V důsledku uzavírky byla přesunuta zastávka Radobyčice, Dlážděná z ulice Dlážděná do ulice K Doudlevcům. Z tohoto důvodu dojde k úpravám v provozu linek 23, 32 a N5. Konkrétně linky 23 a 32 jsou ve směru z Černic na Bory odkloněny do ulice Vilová. Linka N5 bude ukončena již v zastávce U Podhájí, kde bude tato linka ukončena a zároveň tato stnice pro ni bude stanicí výchozí. Dopravce zároveň upozorňuje na možné opožďování spojů.

Fotogalerie: Radobyčice 16.3.2012

Výluka tramvajové trati 10.3.2012

Dne 10.3.2012 byla zahájena výluka tramvajové trati a to konkrétně od 8:00 přibližně do 20:00. Linka číslo 1 jezdila v úseku Bolevec - V sadech pětatřicátníků, obratem přes Palackého. Neobsluhovaný úsek V sadech pětatřicátníků - Slovany, Náměstí Milady Horákové, zajišťovaly autobusy náhradní dopravy linky 1A. (První a poslední spoj ze Slovan, Náměstí Milady Horákové v 7:57 a 19:43 a první a poslední spoj ze zastávky V sadech Pětatřicátníků v 7:57 a 19:58.) Rozsah obsluhování zastávek v nahrazovaném úseku náhradní linkou 1A zůstal stejný tj.: V sadech pětatřicátníků; Náměstí Republiky; Anglické nábřeží, Pražská; Hlavní nádraží ČD, Sirková; Mikulášské náměstí; Jedlová; Liliová; Olšová; Vřesová; Slovany, Náměstí Milady Horákové. Všechny zastávky byly obsluhovány přímo u tramvajového ostrůvku, tím pádem nedošlo k žádným přesunům v umístění stanic a zbytečnému zmatení cestujícíh. Autobusy náhradní dopravy jezdily v celé délce trati po tramvajových pásech, proto se na většině křižovatek řídily tramvajovými návěstidly. Autobusy náhradní dopravy jezdily v intervalu 7,5 minuty (klasický interval o víkendovém provozu).Na linku 1A bylo vypraveno celkově 6 vozů (přestože v jízdním řádu nebyly uvedeny všechny spoje jako bezbariérově přístupné všechny vozy byly nízkopodlažní). V dopoledních hodinách tedy na lince 1A se pohybovaly tyto autobusy: Renault - citybus 450, 457 a 459; Irisbus - citybus 486 a SOR nb12 532 a 534.

 

 

Dne 10.3.2012 byla zahájena výluka tramvajové trati a to v čase od 8:00 přibližně do 20:00. Linka číslo 2 jezdila v úseku Skvrňany, sídliště - V sadech pětatřicátníků, obratem přes Palackého a Sady pětatřicátníků. Neobsluhovaný úsek V sadech pětatřicátníků - Světovar zajišťovaly autobusy náhradní dopravy linky 2A. (První a poslední spoj ze Světovaru v 7:51 a 19:44 a první a poslední spoj ze zastávky V sadech pětatřicátníků v 7:52 a 20:00.) Rozsah obsluhování zastávek v nahrazovaném úseku náhradní autobusovou linkou 2A zůstal stejný tj.: V sadech pětatřicátníků; Náměstí republiky; Anglické nábřeží, Pražská; Hlavní nádraží ČD, Sirková; Mikulášské náměstí; Sladkovského, u Duhy; Habrmannova; Náměstí generála Píky; Krejčíkova; Brojova a Světovar. Všechny zastávky (vyjma konečné zastávky Světovar, která byla obsluhována obousměrně za stanice linek 22 a 51 U Světovaru) byly obsluhovány přímo u tramvajového ostrůvku, tím pádem nedošlo k žádným přesunům v umístění stanic a zbytečnému zmatení cestujících. Autobusy náhradní dopravy jezdily v intervalu 7,5 minuty (klasický interval o víkendovém provozu). Na linku 2A bylo celkem vypraveno 6 vozů (přestože v jízdním řádu nebyly uvedeny všechny spoje jako bezbariérově přístupně byl jediný autobus vysokopodlažní). V dopoledních hodinách se tedy na lince 2A pohybovaly tyto vozy: Karosa B931 442, Irisbus - citelis 492, 495, 497 a 500 a SOR nb12 539.

 

 

Výluka byla zahájena zejména pro napěťovou výluku kvůli napojení nové trolejbusové spojky z mostu Milenia, rekonstrukce a předělávání trolejí na křižovatce Americké x Sirkové x Mikulášské a Šumavské ulice dále také na opravy kolejiště na náměstí Republiky + několik drobných úprav v kolejišti (zejména svařování na Koterovské a Slovanské ulici). Na všechny trolejbusové linky projíždějící danou křižovatkou (Americká x Sirková x Šumavská a Mikulášká). Tedy dnes na linkách 11, 12, 15 a 16 jsme mohli potkat pouze troljebusy s náhradním dieselovým agregátem.

 

Autor textu i fotografií: Solur18

 

 

 

Fotogalerie: Výluka 10.3.2012